Fanatiek in SEO

Ervaren

15 jaar ervaring, duizenden nummer 1-posities en een aantoonbaar track record.

Betere vindbaarheid

Verbeter de (lokale) online vindbaarheid van je bedrijf in de verschillende zoekmachines.

Laatste technieken

Search Engine Optimization (SEO) volgens de laatste technieken voor het beste resultaat.

Vrijblijvend gesprek

Een gratis en vrijblijvend eerste gesprek om de mogelijkheden en kansen te bespreken.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Je hebt flink geïnvesteerd in je nieuwe website. De website ziet er gelikt uit, maar toch bereik je nauwelijks (nieuwe) klanten. Herken je dat?

Natuurlijk is het belangrijk om een mooie, goedwerkende website te hebben, maar als je je doelgroep niet bereikt, dan heb je er niets aan. Het is daarom van groot belang dat je de volgende stap durft te zetten. Door middel van Search Engine Optimalization (SEO) kun je betere posities in de zoekmachines, zoals Google en Bing, behalen. Echter, ik kan me goed voorstellen dat jij je liever wilt focussen op de kwaliteit van je dienstverlening of dat je totaal geen verstand hebt van zoekmachineoptimalisatie.

FANATIEK is specialist op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en kan jou helpen om betere posities in de zoekmachines te realiseren. Waarschijnlijk heb je mijn website via Google gevonden en heb ik daarmee mijn kwaliteiten al (deels) aangetoond. Ik werk als consultant, freelancer voor marketingbedrijven, interim SEO-specialist voor tijdelijke klussen en geeft SEO-trainingen. Wil je graag meer informatie over de mogelijkheden en kansen voor jouw onderneming? Neem dan gratis en vrijblijvend contact op!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) gezegde
> 0

nummer 1-posities

> 0k

bezoekers per maand

> 0

tevreden klanten

Wat is SEO?

Ben je de eigenaar van een (bedrijfs)website? Dan ben je de term SEO vast al weleens tegengekomen. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalization, dat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. In het kort betekent het dat je je website optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden om op die manier hoge posities in de zoekmachines te behalen voor die zoekwoorden. Zoekmachineoptimalisatie is in de laatste jaren steeds belangrijker geworden, want steeds meer bedrijven zijn grotendeels, of zelfs alleen nog maar, online vindbaar. Omdat tegenwoordig heel veel bedrijven online goed vindbaar willen zijn, wordt het steeds moeilijker om bovenaan te (blijven) staan. Inmiddels zijn er namelijk al meer dan 1 miljard (!) websites

Het ontstaan van zoekmachines

Vroeger, toen het internet nog maar net bestond, maar toen er nog geen zoekmachines waren, was het vooral je domeinnaam die bepaalde of jouw bedrijf online gevonden werd. Er waren nog geen zoekmachines. Heette jouw bedrijf “Fanatiek”, maar gebruikte je de domeinnaam “Fanatiekonline.com” dan was je eigenlijk niet vindbaar als jouw klanten jouw domeinnaam niet kenden. Gelukkig werden er, om de grote hoeveelheid informatie die op het internet te vinden was toegankelijker te maken, al snel zoekmachines ontwikkeld. De eerste zoekmachine was Archie (1990) en daarna volgden onder andere WebCrawler (de eerste zoekmachine die teksten kon doorzoeken op basis van zoekwoorden), Lycos, AltaVista en Yahoo. Heden ten dage zullen de meeste mensen onder de dertig deze zoekmachines niet kennen, want in Nederland, maar eigenlijk ook in de rest van de wereld, maken we al jaren massaal gebruik van de zoekmachine van Google (1998). Wist je dat meer dan 90% van de mensen zijn zoektocht naar een product of dienst start in een zoekmachine?

Top 5 zoekmachines in Nederland

  1. Google 94,92%
  2. Bing 2,6%
  3. DuckDuckGo 0,92%
  4. Yahoo! 0,79%
  5. Ecosia 0,36%
  6. Yandex 0,24%

Bron: Statcounter, 21 juni 2021

Het doel van Zoekmachineoptimalisatie: Hoger in Google

Er kan er maar één de beste zijn en bovenaan staan voor een bepaalde zoekopdracht. Toch wil dat niet zeggen dat je geen profijt hebt van een nummer 2 of nummer 8-positie. Echter, val je buiten de top 10? Dan zal je niet veel bezoekers ontvangen. Ook al val je er nét buiten. Een bekend gezegde onder SEO-specialisten luidt “The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results“. Het beoogde doel van zoekmachineoptimalisatie is dan ook om een zo hoog mogelijke positie, bij voorkeur de nummer 1-positie, te bereiken. Zoekmachine specialisten richten zich daarbij met de name op de optimalisatie voor zoekmachinereus Google, omdat dit veruit de grootste zoekmachine ter wereld is.

Bereikte resultaten met zoekmachineoptimalisatie

Een greep uit de projecten waaraan ik op het gebied van zoekmachineoptimalisatie een steentje heb bijgedragen. Van optimalisatie van websites van kleine, lokale ondernemers tot de optimalisatie van grote websites met duizenden bezoekers per dag van (inter)nationaal actieve bedrijven.

SEO voorbeeld
SEO voorbeeld
SEO voorbeeld
SEO voorbeeld
SEO voor klein bedrijf

Hoe werkt SEO?

Om de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines te verbeteren, dien je een groot aantal factoren te optimaliseren. De exacte samenstelling en de onderlinge waardering van deze factoren wordt het algoritme genoemd. Zoekmachines maken de exacte inhoud van het algoritme niet bekend. Ze geven aan dat zij hun gebruikers de beste resultaten willen laten zien. Gelukkig maken ze wel allerlei informatie openbaar over wat zij graag willen zien en zijn er inmiddels al veel onderzoeken en testen gedaan en geschreven door bedrijven en specialisten die zich bezig houden met SEO. Er wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen on-page SEO ((technische) factoren die gaan over je eigen website) en off-page SEO (externe factoren, zoals externe linkvermeldingen en social bookmarking). Omdat de exacte samenstelling en de onderlinge waarde van de on-page en off-page factoren niet bekend is, hanteert vrijwel iedere SEO-specialist een eigen strategie om op die manier zo hoog mogelijke posities te behalen. SEO is dus zeker geen exacte wetenschap en er zit veel kwaliteitsverschil tussen de SEO-specialisten.

Meer bezoekers uit Google met nieuwe content

Wat vaak wordt vergeten is dat zoekmachineoptimalisatie niet alleen draait om het boeken van resultaten voor zoekwoorden met een groot zoekvolume. Er zijn veel wegen die leiden daar Rome. De truc is om zoveel mogelijk rendement te halen uit de investering die je doet. Enerzijds kan dat zijn door bestaande content te optimaliseren, maar anderzijds is ook het toevoegen van nieuwe content een vorm van optimalisatie. Bovendien geldt dat het niet altijd meer lonend is om te optimaliseren voor zoekwoorden met veel zoekvolume, want meestal geldt hoe hoger het zoekvolume, hoe hoger de concurrentie. Door de juiste afweging te maken tussen enerzijds zoekwoorden met veel zoekvolume en veel concurrentie en anderzijds zoekwoorden met minder zoekvolume, maar minder concurrentie, kan het beste resultaat worden behaald. Om die reden is het doen van zoekwoordenonderzoek van groot belang.

Hoeveel tijd kost SEO?

Als je met SEO wil beginnen, is het belangrijk om je te beseffen dat zoekmachineoptimalisatie een doorlopend proces is dat vooral gericht is op de lange termijn. Je bereikt dus weinig tot geen resultaat als je op korte termijn allerlei zaken optimaliseert, maar daarna alles compleet laat vallen. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je de factoren continu moet blijven verbeteren. Hoeveel tijd het exact kost, is afhankelijk van de grote van je website en de hoeveelheid concurrentie. Hoe groter je website en hoe meer concurrentie, hoe meer tijd SEO kost.

Waar vroeger het optimaliseren van page titles, meta descriptions, headings en linkbuilden voldoende was om te ranken, spelen nu veel meer (technische) factoren, zoals de kwaliteit van je content en de laadtijd van je website, een rol. Wie goede posities in de zoekmachines wil bereiken en daarna behouden, zal zich continu op constructieve wijze bezig moeten blijven bezighouden met Search Engine Optimization.

Nationale vs. lokale SEO

Een steeds belangrijker wordende factor van SEO is lokale vindbaarheid. Waar men vroeger “loodgieter Tilburg” in moest vullen om een loodgieter in Tilburg te vinden, zijn zoekmachines tegenwoordig veel meer ingericht om lokale bedrijven ook op minder lokale zoektermen te tonen. Zoek maar eens met het zoekwoord “loodgieter” in en je zal zien dat de zoekmachines er alles aan doen om bedrijven in jouw buurt te tonen. Het is een positieve ontwikkeling, omdat je als consument zeer waarschijnlijk een bedrijf uit de buurt in de arm wilt nemen.

Op het gebied van SEO is er daardoor in de laatste jaren een verschil ontstaan tussen SEO op (inter)nationaal vlak en SEO op lokaal vlak. Lokale SEO is zelfs een begrip geworden, waarin bijvoorbeeld Google My Business (GMB), of in het Nederland Google Mijn Bedrijf, een steeds grotere rol speelt. Het is bovendien, door het inzetten van de juiste technieken, gemakkelijker geworden om als retailer of detailhandel te scoren op goede zoekwoorden in de omgeving waarin jij opereert.

SEO-Training of SEO-cursus

Zo nu en dan krijg ik de vraag of het mogelijk is om, als niet-SEO-er, binnen afzienbare tijd een échte SEO-specialist te worden. Ik ben zelf van mening dat dat niet mogelijk is. De basisbeginselen van SEO zijn zeker binnen afzienbare tijd te leren. Door je website op een juiste manier in te richten en content op een juiste manier aan te bieden, is het makkelijker om beter vindbaar te zijn. Echter, de wereld van SEO is een continu veranderende wereld. Dat wil zeggen de factoren die de posities in zoekmachine bepalen continu veranderen. Je dient als SEO-specialist op de hoogte te zijn en blijven van het laatste nieuws. Vergelijk het met het leren van een taal: het is relatief makkelijk om jezelf verstaanbaar te maken, maar het duurt erg lang voordat je de taal net zo goed spreekt als een native speaker.

Is een SEO-training of SEO-cursus dan niet interessant als beginner? Zeker wel! Zoals hierboven al beschreven is de basis juist erg belangrijk. Door de basis goed neer te zetten, onderscheid je je al van heel veel andere website eigenaren die helemaal geen rekening houden met de verschillende aspecten van SEO. Het loont daarom zeker de moeite om een SEO-training, -workshop of -cursus te volgen om op die manier ook je eigen skills te verbeteren. Ben je hierin geïnteresseerd? Dan kun je daarvoor vrijblijvend contact opnemen.

Hoeveel geld kost SEO?

Deze vraag is erg lastig te beantwoorden, omdat er veel factoren een rol spelen. Hoe groot is de website? Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Gaat het om lokale, nationale of zelfs internationale vindbaarheid? De tarieven die in de branche worden gehanteerd variëren van 40 tot soms zelfs 200 euro per uur, maar tegelijkertijd is dat nietszeggend omdat het ene bedrijf 3 uur aan een SEO-audit besteed, terwijl een ander bedrijf er 8 uur over doet. Bestaat er kwaliteitsverschil? Dat zeker. Levert meer betalen altijd betere posities op? Dat zeker niet. Pas vooral op voor (te) mooie beloftes. Niemand kan échte beloftes maken als het om SEO gaat. Hou vooral in je achterhoofd: if you pay peanuts, you get monkeys.

Welk tarief hanteert FANATIEK?

Transparantie, openheid van zaken en eerlijkheid zijn de basis van vertrouwen. Het tarief dat Fanatiek.nl hanteert is daarom openbaar en bedraagt 75 euro per uur. Uiteraard is het mogelijk om van te voren een tijdsindicatie af te geven en een vaste prijs af te spreken.

SEO-specialist of freelancer nodig?

Een SEO-specialist of SEO-consultant kan je helpen met het behalen van hogere posities in de zoekmachines. FANATIEK is als zoekmachinespecialist vooral actief in de regio Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg (Noord-Brabant), maar ook daarbuiten. Al sinds 2007, dus al bijna 15 jaar, verdiep ik me in de geheimen van de verschillende zoekmachines. In de loop der jaren heb ik aantoonbaar honderden nummer 1-posities en duizenden top-3-posities weten te behalen op long-tail (3 of meer zoekwoorden), chunky middle (2 zoekwoorden) en zelfs op short-tail (1 zoekwoord) zoekwoorden met zoekvolumes die oplopen tot meer dan 20.000 zoekopdrachten per maand. Ik voerde optimalisaties door voor allerlei kleine en grote bedrijven en organisaties, waaronder autobedrijven, beauty & verzorgingsbedrijven en woon & tuinbedrijven.

Ben jij op zoek naar een SEO-freelancer voor interim klussen of een zzp’er die je kan helpen met zoekmachineoptimalisatie? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gratis, eerste gesprek. Telefonisch, of indien gewenst in een persoonlijk gesprek, kunnen we de mogelijkheden en kansen voor jouw organisatie bespreken.

Menu