De zoekmachineresultatenpagina's van zoekmachines zijn sterk gepersonaliseerd. Wist je dat zoekmachines hun gebruikers in Amsterdam andere resultaten voorschotelen dan gebruikers in Maastricht? Een bedrijf dat alleen actief is in een bepaalde plaats wil waarschijnlijk vooral in die plaats en de omgeving daarvan goed vindbaar en zichtbaar zijn. In zo'n geval dient de bedrijfswebsite zo geoptimaliseerd te worden, dat deze beter vindbaar wordt in de lokale zoekresulaten en voor lokaal-geörienteerde zoekopdrachten. Het optimaliseren van een website, zodat deze beter vindbaar wordt in de lokale zoekresultaten en voor lokaal-geörienteerde zoekopdrachten, noemen we local SEO.
Je kunt local SEO grofweg onderverdelen in twee onderdelen, namelijk het scoren in de reguliere zoekenresultaten en het scoren in Google Local Pack (Maps Pack).
Wij doen local SEO voor alle steden, dorpen en regio's in de wereld, maar hebben ons gespecialiseerd in local SEO voor Nederlandse plaatsen, zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Omdat wij zijn gevestigd in
Noord-Brabant hebben we het meeste ervaring met steden in deze provincie, zoals
Eindhoven,
Tilburg,
Breda en
Den Bosch.
Hoewel je misschien zou denken dat local SEO vooral interessant is voor bedrijven die puur en alleen in een bepaalde regio opereren, zoals
mkb-ondernemingen, kunnen ook nationaal- en zelfs international-geörienteerde bedrijven baat hebben bij local SEO. Local SEO is namelijk ook inzetbaar om de lokale vindbaarheid van individuele vestigingen te verbeteren.
Om beter te duiden wat lokaal-geörienteerde zoekopdrachten zijn, hebben we een aantal voorbeelden op een rij gezet:
- Schilder Amsterdam
- Loodgieter Noord-Brabant
- Huisarts
Hoewel de laatste zoekopdracht misschien een vreemde eend in de bijt is, is dit ook een lokale zoekopdracht. Zoek zelf maar eens met het zoekwoord huisarts. Je zult opmerken dat er huisartsen in jouw omgeving worden getoond.
Leuk feitje: bijna de helft van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie.
Google Business Profile, voorheen Google My Business en door SEO's vaak afgekort tot GMB, is een advertentiedienst voor lokale bedrijven die wordt aangeboden door Google. De advertentiedienst is ook gratis te gebruiken. Je bent de advertentiedienst vast al wel eens tegengekomen. Zoek maar eens naar een bedrijf in jouw buurt. Zeer waarschijnlijk wordt er een blok met bedrijfsinformatie over het bedrijf getoond. In dit blok vind je bijvoorbeeld adresgegevens, een telefoonnummer, een website, maar ook informatie over de diensten die het bedrijf levert en reviews.
In het Nederlands werd Google My Business eerder Google Mijn Bedrijf genoemd. Tegenwoordig heet de dienst Google Bedrijfsprofiel.
Deze vraag is erg lastig te beantwoorden, omdat er veel factoren een rol spelen. Hoe groot is de website? Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? De tarieven die in de branche worden gehanteerd variëren van 40 tot soms zelfs 200 euro per uur, maar tegelijkertijd is dat nietszeggend omdat het ene bedrijf 3 uur aan een
SEO-audit besteed, terwijl een ander bedrijf er 8 uur over doet. Bestaat er kwaliteitsverschil? Dat zeker. Levert meer betalen altijd betere posities op? Dat zeker niet. Pas vooral op voor (te) mooie beloftes. Niemand kan échte beloftes maken als het om SEO gaat. Houd vooral in je achterhoofd: if you pay peanuts, you get monkeys.
Transparantie, openheid van zaken en eerlijkheid zijn de basis van vertrouwen. Het tarief dat wij hanteren is daarom openbaar en bedraagt 75 euro per uur. Uiteraard is het mogelijk om van te voren een tijdsindicatie af te geven en een vaste prijs af te spreken.