Beheer jij de (bedrijfs)website van een mkb-onderneming? Dan ben je de term SEO vast al weleens tegengekomen. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalization, dat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. In het kort betekent het dat je je website optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden om op die manier hoge posities in de zoekmachines te behalen voor die zoekwoorden. Zoekmachineoptimalisatie is in de laatste jaren steeds belangrijker geworden, want steeds meer bedrijven - waaronder mkb-ondernemingen - zijn grotendeels, of zelfs alleen nog maar, online vindbaar. Omdat tegenwoordig heel veel bedrijven online goed vindbaar willen zijn, wordt het steeds moeilijker om bovenaan te (blijven) staan. Inmiddels zijn er namelijk al meer dan 1 miljard (!) websites
De principes van SEO zijn in de basis hetzelfde. Toch vereist SEO voor het mkb meestal een andere aanpak dan SEO voor grote bedrijven. Dat heeft niet alleen te maken met resources, maar ook met het feit dat mkb-ondernemingen meestal kleinere websites hebben en vaker alleen lokaal of regionaal actief zijn. Om die reden speelt
local SEO in de meeste gevallen een grote rol.
MKB staat voor midden- en kleinbedrijf. Je bent een mkb-onderneming als er:
- minder dan 250 fte werkzaam zijn bij jouw bedrijf en;
- de jaarlijse omzet minder dan 50 miljoen bedraagt en/of;
- het balanstotaal niet groter is dan 43 miljoen euro.
Om de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines te verbeteren, dien je een groot aantal factoren te optimaliseren. De exacte samenstelling en de onderlinge waardering van deze factoren wordt het algoritme genoemd. Zoekmachines maken de exacte inhoud van het algoritme niet bekend. Ze geven aan dat zij hun gebruikers de beste resultaten willen laten zien. Gelukkig maken ze wel allerlei informatie openbaar over wat zij graag willen zien en zijn er inmiddels al veel onderzoeken en testen gedaan en geschreven door bedrijven en specialisten die zich bezig houden met SEO. Er wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen on-page SEO ((technische) factoren die gaan over je eigen website) en off-page SEO (externe factoren, zoals externe linkvermeldingen). Omdat de exacte samenstelling en de onderlinge waarde van de on-page en off-page factoren niet bekend is, hanteert vrijwel iedere SEO-specialist een eigen strategie om op die manier zo hoog mogelijke posities te behalen. SEO is dus zeker geen exacte wetenschap en er bestaat veel kwaliteitsverschil tussen het ene en het andere
SEO-bureau.
Dat doen we zeker. Omdat al onze
SEO-trainingen op maat gemaakt worden, kunnen we de inhoud in overleg afstemmen op jouw wensen. We kunnen ons richten op één specifiek SEO-onderwerp, maar ook alle pilaren (techniek, content en autoriteit) behandelen.